واژه های رایج ویدئو کنفرانس

Endpoint
هر یک از پایانه های ویدیو کنفرانس با تجهیزات جانبی که قابلیت برقراری ارتباط، ارسال  و دریافت صدا و تصویر را داشته باشد.
Codec
مغز اصلی پایانه ویدیو کنفرانس که کلیه تجهیزات جانبی به آن متصل می شوند و عهده دار مسئولیت اصلی کار و فشرده سازی و بازگشایی بسته های اطلاعاتی می باشد.


MCU
پایانه ای که ارتباط همزمان بیش از دو طرف را برقرار می کند. MCU یا به صورت داخلی در پایانه های ویدیوکنفرانس با تعداد محدود وجود دارد یا به صورت سخت افزاری جداگانه برای تعداد نقاط بیشتر.
AES
پروتکل رمزنگاری استاندارد موسسه بین المللی ITU که از یک رمز 128 بایت استفاده می کند. در یک محاسبه تئوری تخمین زده می شود برای رمز گشایی اتفاقی از این پروتکل ، سریعترین رایانه حال حاضر جهان می بایست به اندازه عمر زمین وقت صرف کند.
LPR
تکنولوژی بازیافت بسته های اطلاعاتی به مقصد نرسیده
Presentation
محتوای قابل ارائه به طرف مقابل که توسط تجهیزات جانبی متصل به کدک امکان پذیر است.
Dual Monitor
قابلیت پخش دو تصویر همزمان یکی دوربین طرف مقابل و دیگری محتویات در حال نمایش (Presentation)
Automatic gain control
تنظیم بهره تقویت صدا به طوریکه اگر شخص در فاصله یک متری از میکروفون باشد همان شدت صدایی را برای طرف مقابل ارسال می کند که در 6 متری
Streaming
نمایش زنده جلسات در حال اجرا در محیط شبکه و برای کاربرانی خاص
People + Content
نمایش همزمان تصویر طرف مقابل و Presentation
People + Content IP
ارسال تصاویر یک رایانه برای ارائه به سایت مقابل از طریق شبکه IP با استفاده از نرم افزار مربوطه
People On Content
نمایش تصویر شخص روی Presentation به حالت گزارشگران آب و هوا
Noise reduction
کاهش نویز از صدای ورودی
Port
درگاه فیزیکی برای اتصال تجهیزات جانبی
Gatekeeper
یکی از اجزای نظارتی اصلی در شبکه های بزرگ ویدئو کنفرانس بوده که end point ها در آن با کمک استاندارد E.164 رجیستر شده و دارای داخلی های منحصر به فرد می گردند .  end point ها از این پس قادر خواهند بود تنها از طریق شماره گیری این داخلی ها به جای آدرس آی پی دستگاه طرف مقابل به آن متصل گردند.
Firewall
دیوار آتش که در مرز میان شبکه درون سازمانی و شبکه خارجی ( مثلاً اینترنت ) قرار گرفته و جهت تامین امنیت و حفاظت از کاربران سازمانی در برابر حملات بیرونی ، تنظیم و پیکربندی می شود.
Web interface
اکثر تجهیزات دارای یک رابط کاربری مبتنی بر وب هستند که از طریق آن می توان سیستم را کنترل نموده و بعضی پارامترهای آنرا تغییر داد
Menu
رابط کاربری موجود روی سیستم ها به صورت منو و زیر منو است که میتوان توسط آن مشخصات کاری سیستم را تغییر داد.
H.264
یکی از انواع الگوریتمهای فشرده سازی تصویر بوده که امروزه به عنوان متداولترین تکنیک فشرده سازی در مباحث ضبط و پخش تصاویر ویدئویی با کیفیت HD مورد استفاده قرار می گیرد . سیستم های ویدئو کنفرانس پلی کام با اسیتفاده از استاندارد H.264 High Profile امکان ارسال و دریافت تصاویر HD را با عرض باند 512 Kb/s دارا می باشند.
H.239
یکی از استانداردهای سازمان ITU-T که جهت ارسال و دریافت داده های چند رسانه ای حجیم به صورت همزمان بر روی شبکه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . در سیستم های ویدئو کنفرانس از این استاندارد به صورت خاص جهت ارسال و دریافت Presentation در هنگام استفاده از دو مانیتور استفاده می شود.
G.729
یکی از الگوریتمهای فشرده سازی صدا که صدای دیجیتال را در پکتهای به طول ام میلی ثانیه و با نرخ 8 Kb/s فشرده می نماید. G.729 به عنوان یکی از اصلی ترین کدکهای فشرده سازی صدا در پایانه های ویدئو کنفرانس مورد استفاده قرار می گیرد.
H.323
یکی از استانداردهای ITU-T که به عنوان پروتکل اصلی سیگنالینگ و کنترل در پایانه های ویدئو کنفرانس ، وظیفه برقراری ، نگهداری و خاتمه تماس را بر عهده دارد.